ناشناس ( تحصیلات : راهنمایی ، 31 ساله )

سلام. همسر من ۱۰سال پیش اعتیاد به قرص و شیشه و تریاک داشته. اما ۱۰سال پاکی داره تا اینکه حدود یه ساله به صورت تفریحی مشروب میخوره اخلاقش خیلی عوض شد من شک کردم تا اینکه دیشب توی جیبش یه بسته قرص سیتالوپرام ۲۰دیدم، نگرانم نمیدونم چه جوری ثابت کنم یا اصلا چیکار کنم یعنی دوباره شروع کرده؟! لطفا هر کسی میتونه راهنمایی کنه ممنون.


مشاور (خانم قربانی)

سلام و درود بر شما همراه گرامی سایت راسخون.
خلقیات همسرتان تغییر کرده و ناخواسته ذهنتان به این سمت رفته که مبادا او دوباره به مصرف مواد گرایش پیدا کرده باشد. با یافتن داروی مذکور در جیب او نگران تر شده اید.
اعتیاد بلای خانمان سوزی است که هر فردی از ان گریزان است، شما نیز با توجه به تجربه ای که از ان دارید، بیش از هر فردی اشفته و دست پاچه گشته اید. حال شما برایم قابل درک است. میدانم مرارت های زیادی در زمان اعتیاد قبلی همسرتان و در دوره ترک او متحمل شده اید. حتی یاداوری ان برایتان تلخ است.
دوست عزیز، داروی سیتالوپرام (Citalopram ) ضدافسردگی و از خانواده داروهای SSRIs است و با مهار باز جذب سروتونین( ماده شیمیایی طبیعی که به حفظ تعادل مغز کمک می کند) افسردگی را درمان میکند. این دارو همانند دیر داروهای ضدافسردگی برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها از قبیل افسردگی و سایر بیماری ها و اختلالات روانی و خلقی مانند اضطراب، ترس و ... مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها به افراد برای بهبود حالشان و کمک به پیشگیری از افکار و اقدامات آسیب رسانی به خود کمک می نمایند. آنچه در مصرف داروی سیتالوپرام مهم است شروع تدریجی و قطع تدریجی ان است زیرا که باعث ایجاد عوارض بسیاری میشود. اما در هر حال با توجه به اطلاعات بنده، این دارو جزء داروهای اعتیاد اور یا جایگزین ان نیست. پس نگرانی شما بی مورد و غیر قابل اعتناست. انچه که باید در این بین به ان توجه نمایید همزمانی مصرف این دارو با مصرف الکل است که می تواند عوارض دارو را افزایش دهد. شایع ترین عوارض و آثار جانبی همراه با سیتالوپرام شامل تهوع، خشکی دهان، تعریق زیاد، سردرد، لرزش، خواب آلودگی و مشکل در به خواب رفتن می باشند.
توصیه میکنم با شناختی که از حساسیت های همسرتان دارید، و بدون ایجاد مشاجره و حساس کردن همسر خود مبنی بر تجسس لباسهای او، در مورد علت مصرف دارو ها از او سوال کرده و سوء تفاهم خود را حل نمایید. اگر همسرتان مشکل خلقی دارند و با دستور پزشک این دارو را مصرف می نمایند با او همراه شده و برای بازگشت نشاط و سلامتیش با او همراه شوید. در مورد مصرف الکل نیز لازم است اقدام اساسی داشته باشید. علت تغییر خلق و خوی همسرتان که به ان اشاره داشتید، می تواند ریشه در همین مسئله داشته باشد. علت مصرف و گرایش او را به این مسئله بیابید و با ایجاد انگیزه در او، و با کمک روانشناس برای ترک ان اقدام کنید. البته اگر مشخص شد که علت مصرف دارو ها ، مشکل افسردگی است، با این بهانه میتوانید برنامه مراجعه به مشاور را مطرح کرده و مورد مصرف الکل را نیز دنبال کنید.
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.